måndag 19 mars 2012

Suits, stormar och en massa vitaminer

Idag är äldste sonens egentliga födelsedag. Men det går ett monstervirus på skolan, och efter kalaset igår eftermiddag började han huttra. Elva igår kväll fick han hög feber. Så idag har jag familjen hemma. Maken hade tagit ledigt för att frakta pojkarna till Lek och Bus på eftermiddagen - det blir det inget av med det.

Tack och lov att jag mestadels jobbar med bilder idag. Kräver ingen speciell ostördhet. Jag ska göra annonser för web. Det stormar utomhus till råga på allt, så vi håller oss inne och äter vitaminer och mineraler i alla de former vi kan hitta dem. Vi vuxna tar även pillersorten. Jag har inte tid med feber just den här veckan.

Jag passade på att introducera maken till en ny serie som börjat på svt - Suits.

Från början tyckte jag den innehöll en massa "det där har jag redan sett...."

Huvudpersonen är en karismatisk, karlakarl med välbetalt jobb (MadMen...) och jobbar på känd advokatfirma som bara anställer folk från Harvard (Firman...)

Roll två är en yngre kille med fotografiskt minne (Unforgettable, Sherlock, Psych) som kommit på avvägar i livet (Good Will Hunting) och som av ett misstag hamnar på anställningsintervju hos huvudpersonen, som letar efter en yngre version av sig själv. Han får jobb på advokatfirman.

Släng in ett par ûbersmarta och ûbersexiga kvinns som alla är lagom ouppnåeliga, en bästa kompis till den yngre killen som säljer knark och som har en alldeles för bra flickvän och en slemmig kontorsstreber som kommer göra allt för att sätta åt dem...ja, då har ni hela intrigen. Plus en massa referenser till filmer som manusförfattare älskar att kasta in. Batman och Robin, Clemenza i Gudfadern osv...

Det borde inte vara bra. Men det ÄR det. Himla bra serie.













Det stomar idag i Mälardalen. Vågar man hoppas att allt skräp blåser UT från trädgården istället för IN?

3 kommentarer:

  1. Himla fin header Åsa!! Då hoppas jag också att ni klarar er! Att vitaminerna hjälper och att Olle motas i grind..
    Om ett par veckor har vi också kalas - L fyller 8 år..

    Ha en bäst dag!

    SvaraRadera
  2. Ja nog fan stormar det allt. Jävla fin bloggen har blitt här =D Jaha, då måste jag kolla in den där serien. Bajs med sjukdomar på födelsedagen.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, du analyserar precis det som jag kände, fast jag kunde inte knyta det till andra serier/filmer som du kan. "Har sett det förut" ersattes av en känsla av njutning!

    Stackars sonen som är sjuk på sin födelsedag! Här har jag precis börjat känna mig frisk igen efter att jag sist av alla i familjen avverkade den senaste förkylningen... Nu hoppas jag att det inte kommer nån mer förrän i slutet av april tidigast...

    SvaraRadera