onsdag 7 mars 2012

Klyschor och gammal skåpmat

Klyschor och gammal skåpmat

Ja, inte trodde jag väl att jag skulle sitta på en föreläsning om "Internets hot och möjligheter" och börja längta hem till att översätta litteratur som bara kan beskrivas som lätt.


Men efter fem minuter var det precis det jag gjorde. Usch, vet ni jag blev lite illa berörd av alla klyschor och fördomar som staplades på varandra mixat med ett och annat skämt. Det kändes som jag satt i någon underlig tidsmaskin transporterad tio år tillbaka i tiden. Ni vet, det skojades om nätdejting som dansbandskvällarnas stora förgörare, om ungdomar som bara kan konversera i SMS-text och hur världen blivit "snuttifierad".


Hjälp. Jag tror till och med ordet "tänk" som substantiv förekom, men jag är inte säker eftersom det vanligen framkallar spontankräkningar hos mig. Ja, och sedan var det medias fel att folk nu inte längre visste vilken sexualitet de tillhörde. De "visste ju inte längre om de var kvinnor eller män eller både-och".


Föreläsaren i fråga var dessutom forskare på ett amerikanskt universitet i ämnet. Mot slutet av föreläsningen fick han en intressant fråga om vem av de republikanska kandidaterna Romney eller Santorum använde sig av internet på effektivast sätt. Det hade han inte en aning om. 


Det är inte ofta jag, Fru snusförnuft och praktikalitet, får känna mig nyanserad och informerad. Men idag var det en sådan dag.


Tack och lov att jag åtminstone bara betalade för lunchen och inte för föreläsningen. Nu behöver jag några veckors detox från det spektaklet. Inga fler lunchföreläsningar under mars månad. Brrr...

3 kommentarer:

  1. Låter ju mest som en föreläsning om hoten.... Inte så mycket möjligheter där inte...

    SvaraRadera
  2. Klart det är medias fel. Det r medias fel att vi får klämmas bland nakna bröst i bassängerna också. Moahahahaha.

    SvaraRadera
  3. Sådana där självupptagna, egenutnämnda experter är otroligt olustiga att lyssna på.. Usch!

    SvaraRadera